Lions Vredesposterwedstrijd 2020-2021

Wereldwijd
Al jaren organiseren de Lionsclubs in samenwerking met de Verenigde Naties de Peace Poster Contest (PPC) of wel een wereldwijde Vredesposterwedstrijd. Kinderen over de hele wereld in de leeftijd van 11 tot 13 jaar tekenen op school een poster met Vrede als onderwerp. Ook in Leidschendam-Voorburg is na de zomervakantie deze wedstrijd wederom begonnen.

Het thema was dit jaar  ‘Elkaar Helpen Geeft Vrede’.

Leidschendam-Voorburg
Door de coronatoestanden is het niet gelukt om alle basisscholen mee te krijgen. Wel deden 13 groepen 8 mee van basisscholen Nieuw Vreugd en Rust, St Maartens, De Vijverhof, De Driemaster, Groen van Prinsterer, Professor Casimir, De Lusthof en Cascade. Bij elkaar ruim 400 leerlingen.

In de tweede schoolweek na de zomervakantie brachten we het benodigde posterpapier hiervoor naar de scholen. Voor onze club waren dat De Lusthofschool, De Casimir en de Cascade. De heren Lionsclub verzorgden Nieuw Vreugd en Rust, De Sint Maartensschool, De Vijverhof, De Driemaster en De Groen van Prinsterer. Leerlingen van groep acht bespraken het thema:” Elkaar helpen geeft Vrede” en gingen aan de slag met het uitwerken van dit thema op de poster.

In de week voor de herfstvakantie vond het jureren van de posters plaats. Voor onze scholen gebeurde dat buiten de school. (Covid 19) Voor elke groep waren er drie prijzen, met een juryverslagje erbij. Deze brachten we naar school op vrijdag voor de herfstvakantie en werden door de klassenleerkracht overhandigd aan de winnaars. Van elke groep gingen de eerste en tweede prijs poster naar de expositie van alle prijswinnaars.

Op zaterdag 17 oktober startte de expositie van de Vredesposters in de bibliotheek aan de Vliet. De bedoeling was om daar op vrijdag 13 november de prijsuitreiking te doen. Na de persconferentie met nieuwe coronamaatregelen van dinsdag drie november was duidelijk dat de plannen veranderd moesten worden. De bibliotheek ging na woensdag op slot. We hebben toen na kort beraad besloten om op woensdag snel de posters uit de bibliotheek te halen. Inmiddels hadden we ook bericht gehad van de Wethouder van onderwijs Juliette Bouw dat zij geen openbaar optreden meer zou doen en daarom geen deel meer uit zou maken van de jury. Vrijdag 6 november heeft Jolanda van der Elst, kunstenares, samen met Jacqueline Van Munster, van bibliotheek aan de Vliet gejureerd, gedeeltelijk digitaal.

Winnaars
Omdat het dit jaar niet mogelijk was om een publieksprijs uit te reiken was er voor gekozen om drie prijzen uit te reiken.
Dat zijn geworden:

• Eerste prijs : Vicky Bus, groep 8a van de Lusthofschool
  • Tweede prijs : Dunya Van Beem, groep 8b van de Lusthofschool
  • Derde prijs: Miwensa Grootveld, groep 8 van de Cascade

Op vrijdagochtend 13 november werden de winnaars, eerst op de Lusthofschool en daarna op de Cascade, buiten voor de voordeur van de school, verrast met hun prijs, door Agostina, Mia (en Charlotte met fototoestel) De kinderen waren blij verrast. Hun posters gaan door naar de volgende ronde, de districtsprijs.

V.l.n.r: Vicky (1ste prijs) en Dunya (2de prijs)

Midden: Miwensa (3de prijs)

Districtsprijs
Deze drie posters doen mee aan de wedstrijd "de beste van het district". En de winnaars van de districten dingen mee naar de beste van heel Nederland.

Winnaar Nederland - New York
De nationaal winnende poster gaat vervolgens, samen met de winnende posters van de andere deelnemende landen naar New York. In het VN-Hoofdkwartier wordt uit al die nationale finalisten de beste van de wereld gekozen. Deze internationale winnaar krijgt een hoofdprijs van 5.000 dollar en een reis met 2 begeleiders naar het VN-Hoofdkwartier in New York voor de prijsuitreiking.