Lions Vredesposterwedstrijd 2021-2022

Wereldwijd
Al jaren organiseren de Lionsclubs in samenwerking met de Verenigde Naties de Peace Poster Contest (PPC) of wel een wereldwijde Vredesposterwedstrijd. Kinderen over de hele wereld in de leeftijd van 11 tot 13 jaar tekenen op school een poster met Vrede als onderwerp. Ook in Leidschendam-Voorburg is na de zomervakantie deze wedstrijd wederom begonnen.

Het thema voor dit jaar  is "‘We zijn allemaal verbonden!" ("We are all connected").

Leidschendam-Voorburg
Inmiddels is er hard gewerkt aan de posters door kinderen uit de groepen acht van De Lusthof, Cascade, Professor Casimir, Nieuw Vreugd en Rust, Sint Maarten, De Vijverhof, De Driemaster en Groen Prinsterer.

Publieksprijs en vakjuryprijs
Deze week zijn door leden van Lionsclub Voorburg en Prinses Marianne de posters beoordeeld, Per groep zijn er 3 prijzen te verdienen. Van elke groep gaan vervolgens de 2 mooiste posters naar een expositie in de bibliotheek in Voorburg. Daar zijn de winnende posters van dez 8 scholen vanaf zaterdag 30 oktober t/m 11 november te bewonderen. Het publiek kan er een stem uitbrengen op de mooiste poster.

Op vrijdagmiddag 12 november zal een vakjury onder leiding van wethouder Juliette Bouw de vakjuryprijs en de publieksprijs bekend maken.

Districts-, landelijke - en wereldprijs
Vervolgens dingen deze posters mee naar de districts-, landelijke - en wereldprijs!

Met voor de uiteindelijke winnaar een huldiging in New York op de Lions VN-dag.

Resultaat winnaars van de Publieks- en vakjuryprijs in Leidschendam-Voorburg

Spannende finale Lions Vredesposterwedstrijd

Ook dit jaar was het weer spannend tijdens de finale van de Lions International Vredesposterwedstrijd, georganiseerd door Lionsclub Voorburg en Lionsclub Voorburg Prinses Marianne. In de Bibliotheek aan de Vliet werden op vrijdagmiddag 12 november de winnaars bekend gemaakt.

De vakjury, gevormd door wethouder onderwijs, Juliette Bouw, zij was tevens voorzitter van de jury, Jolanda van der Elst, kunstenares, en Jacqueline van Munster van Bibliotheek aan de Vliet, had de zware taak om uit 23 posters de winnende poster te bepalen. Na veel wikken en wegen is het de vakjury dan ook gelukt.De vakjury die naar originaliteit, uitbeelding van het thema en kunstzinnigheid keek, heeft de poster van Valerie Coesmans van de Nieuw Vreugd en Rustschool uitgekozen als winnaar van de vakjuryprijs.

Tijdens de expositie van de vredesposters kon iedereen in de bibliotheek stemmen op zijn of haar favoriete poster. Meer dan 460 stemmen werden geteld door de Lions om uiteindelijk te bepalen wie de winnaar van de publieksprijs zou worden. De meeste stemmen voor de publieksprijs gingen naar Faith van Daalen van de Prof. Casimirschool.

Het was spannend of de uitreiking vanwege corona nog kon doorgaan, maar met mondkapjes op en 1,5 m afstand voor de volwassenen was het goed te doen.

Tijdens de bekendmaking van de winnaars zaten de tekenaars van de posters vol spanning in een grote kring. Er waren enkele andere kinderen en volwassenen aanwezig om hen te steunen. Lion Bob Wesselius: “Wereldwijd doen ruim 500.000 kinderen in 200 landen mee. Het thema van dit jaar luidt: We Are All Connected, We Zijn Allemaal Verbonden. De deelnemers moeten hun gedachten bij dat thema in beeld uitdrukken zonder het gebruik van letters en cijfers. Een moeilijke opgave dus.

Na de bekendmaking van de winnaars door wethouder Juliette Bouw namen de twee winnaars vol trots hun prijs in ontvangst; een prachtige tekendoos. Tot slot feliciteerde de wethouder hen van harte en er klonk een groot applaus voor zowel Valerie als Faith. De twee winnende vredesposters doen nu mee aan de volgende ronde: de wedstrijd van alle posters voor heel Nederland.

De bijna 400 deelnemers van de Vredesposterwedstrijd in Voorburg zijn scholieren van groep 8 van Nieuw Vreugd en Rust, Sint Maartensschool, De Vijverhof, De Driemaster, Groen van Prinsterer, Professor Casimirschool, De Lusthofschool en Cascade.

Auteur: Bas Krijger

MEER >>

Voor een uitgebreider verslag met foto's.

Naar verwachting zal ook Het Krantje van 17 november en andere media verslag doen van de wedstrijd.

Vervolg

Districtswinnaar

Tot winnaar van district 110 AZ is uitgeroepen

Maryse van Erp, 12 jaar, leerling van het Rijnlands Lyceum te Wassenaar

Sponsorclub: Lionsclub Wassenaar De Pauw

Zie het persbericht >>

Winnaar Nederland

De Nederlandse winnaar van de Lions International Peace Poster Contest is geworden:

Britt Blaakman, oud 11 jaar, leerlinge van de OBS De Opbouw in Eindhoven.

De jury bestond uit de heren Loek Bos en Loek Prins, beiden beeldend kunstenaar en hun rapport luidt als volgt:
"De tekening geeft op een geheel eigen en expressieve wijze invulling aan het thema "We are all connected", "Wij zijn allemaal verbonden". We zijn immers allemaal individuen die in onze eigen wereld leven. Tegelijk zijn wij deel van een groter netwerk en daardoor met elkaar verbonden."

De door de districten afgevaardigde tekeningen voor de Nederlandse kandidatuur zijn te vinden op:

De winnaar van heel Nederland zal op de Nationale Lions Conventie in mei 2022 in het zonnetje worden gezet.

Wereldwinnaar

De einduitslag van de wereldwinnaar zal eind maart 2022 bekend zijn.