Peace Poster Contest 2022-2023

Thema: "LEID MET JE HART" ("Lead with Compassion")

Rechts staat de poster  van Maryse van Erp van het Rijnlands Lyceum te Wassenaar, winnaar in 2021 van district 110AZ, met als thema "We zijn allemaal verbonden".

Peace Poster Contest 2021-2022

Thema: "WE ZIJN ALLEMAAL VERBONDEN"

Peace Poster Contest 2020-2021

Thema: "ELKAAR HELPEN GEEFT VREDE"

Peace Poster Contest 2018

Thema: "KINDNESS MATTERS", "AARDIG ZIJN HELPT"

De jaarlijkse Lions Clubs International Vredesposterwedstrijd wordt in Voorburg georganiseerd door de Lionsclubs Voorburg en Voorburg Prinses Marianne, de deelnemende scholen zijn De Vijverhof, De Driemaster, Professor Casimirschool en Lusthofschool.  Scholieren in de groepen 7 en 8 tekenen hun Vredesposter naar het thema van dit jaar: 'Aardig zijn Helpt'.

In de eerste schoolweek is tekenpapier uitgedeeld en zijn de kinderen aan de slag gegaan om een mooie poster te maken. Wekenlang werd er in de tekenles hard gewerkt en in de klas gepraat over hoe belangrijk vrede is. Het is elke keer weer bijzonder om te zien wat kinderen beweegt bij het maken van hun Vredesposter.

De winnaars van de Publieksprijs en de Vakjuryprijs

Vanaf zaterdag 20 oktober was de expositie van de Vredesposters te zien in de Bibliotheek aan de Vliet, Koningin Julianalaan 257 in Voorburg. De bezoekers van de bieb hebben gestemd  en op woensdag 31 oktober zijn de stemmen geteld. Op dezelfde woensdag beoordeelt een vakjury  de tekeningen. Een jury gevormd door wethouder onderwijs Juliette Bouw, bibliotheekdirecteur Harm Smit, kunstschilder Corné Akkers en kunstenaar Frans Kokshoorn. De jury keek onder meer naar de interpretatie van het thema en uitbeelding ervan op de poster, de artistieke presentatie en originaliteit.

Op naar de grote finale

Mylène Sleurink (links) winnares van de vakjuryprijs en

Lizzie Texidor winnares van de publieksprijs.

YouTube ►

Woensdagmiddag 31 oktober om 13.30 uur in de bibliotheek is er dan eindelijk de lokale finale. De tekenaars, ouders, oma’s en opa’s, jury, docenten en medeleerlingen, genodigden en de pers zijn aanwezig. Degene met de meeste stemmen wint de Publieksprijs. De jury kiest de winnaar van de Vakjuryprijs. Wethouder Juliette Bouw, voorzitter van de jury, overhandigt beide prijzen aan de winnaars. Deze twee Vredesposters doen mee aan de volgende ronde: de Districtsprijs. Daarna volgt de verkiezing van de mooiste poster uit alle winnende districtsposters voor heel Nederland, in januari 2019. Tijdens de Lions VN-dag in maart 2019 wordt de landelijke winnaar in het zonnetje gezet. De winnende poster zal daarna ook in kleur te zien zijn op de landelijke Lionswebsite ► . De landelijke winnaar doet vervolgens mee aan de grote wereldwijde finale.

Districtsverkiezing,  landelijke verkiezing en uiteindelijk die van de hele wereld

In ieder Nederlands Lionsdistrict wordt begin november een winnaar aangewezen, daarna wordt uit de tekeningen van de zes districtswinnaars de landelijk winnaar gekozen.

De naam van de landelijk winnaar werd op 24 november tijdens de Nationale Najaarsconventie te Bronbeek bekendgemaakt.

De tekening van de landelijk winnaar wordt opgestuurd naar Oak Brook (USA) en dingt mee naar de mondiale prijs: Een bezoek aan het gebouw van de Verenigde Naties te New York.

Voor de districtswinnaars en de landelijke winnaar, zie verder >>